Blir det handling? (del 1 om Helsepersonellkommisjonen)
Publisert som kronikk i Haugesunds Avis
Sommerferien
er snart ferdig, med de vanlige rapportene om mangel på fagfolk i
helsetjenesten. I tillegg melder Khrono (avis for høgskoler og universiteter i
Norge) om at det etter årets hovedopptak er 338 ledige studieplasser ved 15 av
landets 37 ulike studietilbud på sykepleie. Det ser altså ikke spesielt mye
lysere ut framover.
I denne
dobbeltkronikken vil jeg se nærmere på Helsepersonellkommisjonens rapport «Tid
for handling». Denne delen handler om kommisjonens mangelfulle analyse, neste
del handler om kommisjonens manglende løsninger.
Mandat og forståelse
Helsepersonellkommisjonen
ble oppnevnt med følgende formål: «Kommisjonen skal etablere et
kunnskapsgrunnlag og foreslå treffsikre tiltak i årene framover for å utdanne,
rekruttere og beholde kvalifisert personell i helse- og omsorgstjenesten i hele
landet for å møte utfordringene i helse- og omsorgstjenestene på kort og lang
sikt.»
Av en eller annen
grunn har kommisjonen oppfattet mandatet slik at helsepersonells andel av
sysselsettingen skal være konstant fram til 2040. Helse og omsorg sysselsetter i dag omtrent 15% av
arbeidstakerne. Kommisjonen mener (av hensyn til «verdiskapingen») at det ikke
kan påregnes at denne andelen kan bli høyere. Imidlertid har denne andelen økt
jevnt og trutt siden 1970 (som er kommisjonens startpunkt for vurdering av
sysselsettingsutviklingen), uten at vi har opplevd noen økonomisk katastrofe av
den grunn. Kommisjonen viser til at vi har høyere andel ansatt i helse- og
omsorgstjenester enn andre EØS-land – og bruker dette som argument. Samtidig viser
de til at det i andre europeiske land blir gitt mer uformell omsorg enn i
Norge. Her bommer kommisjonen:
a. Det er ingen
grunn til at dagens nivå skal utgjøre noe «tak» på andelen sysselsatte. Kommisjonen
viser sjøl (i kapittel 13) til at «referansealternativet» - der dagens nivå
opprettholdes – i 2040 medfører at 18% av arbeidstakerne vil være sysselsatt i
helse- og omsorgstjenesten. Det kan knapt nok tenkes å utgjøre noe særlig økt
belastning på «verdiskapingen».
b. De drøfter
ikke den samfunnsmessige effekten av at kvinner (som fortsatt er
hovedrekrutteringsgrunnlaget for helsepersonellutdanningene) utfører ULØNNET
omsorgsarbeid. Å sammenligne oss med land der det utføres mye ulønnet
omsorgsarbeid, og bruke det som en målestokk, kan føre til at tilgangen på
helsepersonell AVTAR – ettersom en større andel kvinner må utføre ulønnet
omsorgsarbeid framfor å være yrkesaktive.
«Gjennomsnitt er saliggjørende»
Helsepersonellkommisjonen
bruker det at Norge har høy dekning av helsepersonell som et argument mot at
det kan skje en økning. Dette sammenliknet med andre europeiske land. Det er
tatt noe forbehold for spredt bosetning – ettersom det er geografisk noe
enklere å yte tjenester i Nederland enn i Norge. Ut over dette er det ingen
drøfting av hva som er et fornuftig nivå. Det vises bare til at Norge ligger
«over gjennomsnittet». Der helsetjenestene i flere europeiske land er på vei
mot full kollaps, har vi i Norge klart å bevare et system som kommisjonen sier
har «høy kvalitet». Og kommisjonen viser også til at land som Frankrike og
Tyskland har store problemer med å opprettholde driften i helsetjenesten. Kommisjonen
drøfter ikke om ÅRSAKEN til at Norge fortsatt har en helsetjeneste som fungerer,
er at vi «ligger over gjennomsnittet». Det vises også til at det framover vil
stilles krav til større helseberedskap på grunn av framtidige pandemier.
Kommisjonen vurderer ikke om årsaken til at Norge kom gjennom pandemien på en
bedre måte enn mange andre land kan ha sammenheng med at vi «ligger over
gjennomsnittet». Kommisjonen sier også at noe av årsaken til veksten i antall
helsepersonell er at «produktivitetsveksten» i helsesektoren er lav. Begrepet
«produktivitet» framstår som noe utydelig definert.
Lave stillingsandeler og høyt fravær
Helsepersonellkommisjonen peker helt korrekt på at det er
stor utbredelse av lave stillingsandeler i helse- og omsorgssektoren – og
påpeker at det ligger en arbeidskraftreserve i å få flere til å stå i høyere
stillingsandeler (kommisjonens tiltak kommer jeg tilbake til i del 2). Dersom
alle helsefagarbeidere går opp i 100% stilling, er det en reserve på om lag
18.000. For sjukepleiere er reserven om lag 15.000. Det er kjent at
vaktbelastning gjør at spesielt kvinner velger å gå i reduserte stillinger. Kommisjonen
drøfter ikke vaktbelastning og lav grunnbemanning som årsak til at mange jobber
«frivillig» deltid – og har heller ingen analyse av hvordan turnusarbeid
påvirker sjukefravær og tidlig avgang fra yrket. Den nøyer seg med å konstatere
at for menn i helse- og omsorgstjenester er sjukefraværet også høyere enn for
menn i andre yrker. Korrekt nok gir kommisjonen en kort oversikt over hvordan
psykososiale belastninger påvirker sjukefraværet, men gjør ingen videre
drøftinger knyttet til dette.
I tillegg til økt stillingsandel, påpeker kommisjonen at det
ligger et potensiale i å utsette avgangsalderen for helsepersonell. For
sjukepleiere er pr. i dag gjennomsnittlig avgangsalder 58 år – for
helsefagarbeidere noe lavere. Heller ikke her går kommisjonen særlig grundig
inn på årsakene til tidlig avgang.
Overbehandling som problem
Helsepersonellkommisjonen vurderer at en av driverne for økt
etterspørsel etter helsepersonell er overbehandling og overdiagnostikk. Den
viser til at det blir utført undersøkelser og behandling som ikke har
dokumentert nytteeffekt. Noe også Haugesunds Avis har vist til eksempler på.
Imidlertid sier kommisjonen også at den mangler statistikk (spesielt for private
helsetjenester) som kan vise nøyaktig HVOR STOR denne effekten er. Også her
vises det til gjennomsnitt av ulike undersøkelser og behandlinger – uten at
kommisjonen har noen klare tanker om hva som er et «optimalt nivå». En viktig
årsak til høyt forbruk av undersøkelser kan – som Torgeir Bruun Wyller har
påpekt – være nettopp kravet til «produktivitet». Når liggetiden i sjukehus
skal være så kort som mulig – og antall sjukehussenger så lavt som mulig –
medfører det at man gjerne bestiller flere undersøkelser samtidig. Når det ikke
gis rom for klinisk vurdering, og mulighet til «å se det an», blir konsekvensen
gjerne at man gjennomfører flere undersøkelser på kort tid. Dette er en
problemstilling som kommisjonen ikke går inn på.
I neste kronikk skal jeg ta for meg kommisjonens forslag til
løsninger – og påvise hvordan disse er utilstrekkelige.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar