fredag 20. april 2018

Kunnskapsbløffen



Fredag 1. september har Sveinung Stensland blitt innvilget spalteplass for å formidle myter om Høyres skolepolitikk. Dette er et forsøk på realitetsorientering.

Stensland skriver: «Det skal ikke ha noe å si hvilken klasse du går i, hvilken skole du går på, hvor du bor eller hvem foreldrene dine er. Alle barn fortjener en god skole med muligheter for alle. Etter fire år i Kunnskapsdepartementet går det rett vei i norsk skole, elevene lærer mer, de er mer til stede i klasserommet, og flere gjennomfører videregående skole.»

La oss se på et par påstander:
Påstand 1:«Det skal ikke ha noe å si hvor du bor»:
I følge Grunnskolens Informasjonssystem har andel undervisningstimer gitt av undervisningspersonale uten godkjent utdanning økt fra 3,6 % i skoleåret 2012/2013 til 4,5 % i skoleåret 2016/2017. I følge Dagbladet representerer dette en økning i 400 årsverk. I følge Dagens Næringsliv er det Finnmark og Nordland som har flest i lærerjobb med mangler i den formelle utdannelsen. Hordaland og Vest-Agder er i motsatt ende. Høyres skolepolitikk fører altså til at Nord-Norge taper kampen om de kvalifiserte lærerne – og det har mye å si hvor du bor. Dette kan vel ikke akkurat bety «at det går rett vei»?

Påstand 2: «elevene lærer mer»
Det kan tenkes – men det er ingen forskning som viser at det er slik. Høyre pleier jo å være glad i PISA-tester. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har ansvar for å oppsummere og evaluere norske elevers resultat på PISA-undersøkelsene. Når det gjelder kunnskapene i matematikk, skriver de: «Samtidig er endringen fra PISA 2003 til PISA 2015 så liten at endringen ikke er statistisk signifikant om man sammenlikner matematikkprestasjoner i disse gjennomføringene. Det er derfor først ved senere PISA-undersøkelser vi kan se om den observerte endringen representerer en positiv trend (…)».
Det er altså ikke mulig å si at det har skjedd noen klar endring – bortsett fra i Høyres argumentasjon. 2003- undersøkelsen ble brukt for å vise hvilke skandaløse resultater Arbeiderpartiets skolepolitikk førte til. 2015-undersøkelsen – som viser at norske elever har omtrent samme prestasjon som i 2003 – blir brukt til å vise at Høyres skolepolitikk er en glitrende suksess!
Påstand 3: «flere gjennomfører videregående skole»:
I følge SSB er forbedringen fra 2015 til 2016 på 0,4 prosentpoeng. Det betyr jo sjølsagt at det er flere som gjennomfører – men det er vel ikke akkurat noen glitrende suksess?

Stensland avslutter med «Alternativet til Høyres kunnskapspolitikk nå er en allianse mellom Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet som vil snu opp ned på kunnskapsskolen».
Vi kan jo håpe at Høyres katastrofale skolepolitikk nærmer seg slutten – men forrige gang SV hadde kunnskapsministeren videreførte de (dessverre) bare Høyre-reformen «kunnskpsløftet».

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar