Fredag
1. september har Sveinung Stensland blitt innvilget spalteplass for å formidle
myter om Høyres skolepolitikk. Dette er et forsøk på realitetsorientering.
Stensland
skriver: «Det skal ikke ha noe å si hvilken klasse du går i, hvilken skole du
går på, hvor du bor eller hvem foreldrene dine er. Alle barn fortjener en god
skole med muligheter for alle. Etter fire år i Kunnskapsdepartementet går det
rett vei i norsk skole, elevene lærer mer, de er mer til stede i klasserommet,
og flere gjennomfører videregående skole.»
La oss se på et par påstander:
Påstand
1:«Det skal ikke ha noe å si hvor du bor»:
I følge Grunnskolens
Informasjonssystem har andel undervisningstimer gitt av undervisningspersonale
uten godkjent utdanning økt fra 3,6 % i skoleåret 2012/2013 til 4,5 % i
skoleåret 2016/2017. I følge Dagbladet representerer dette en økning i 400
årsverk. I følge Dagens Næringsliv er det Finnmark og Nordland som har flest i lærerjobb med mangler i den
formelle utdannelsen. Hordaland og Vest-Agder er i motsatt ende. Høyres
skolepolitikk fører altså til at Nord-Norge taper kampen om de kvalifiserte
lærerne – og det har mye å si hvor du bor. Dette kan vel ikke akkurat bety «at
det går rett vei»?
Påstand
2: «elevene lærer mer»
Det kan tenkes – men det er ingen
forskning som viser at det er slik. Høyre pleier jo å være glad i PISA-tester.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har
ansvar for å oppsummere og evaluere norske elevers resultat på
PISA-undersøkelsene. Når det gjelder kunnskapene i matematikk, skriver de: «Samtidig er endringen fra PISA 2003 til
PISA 2015 så liten at endringen ikke er statistisk signifikant om man
sammenlikner matematikkprestasjoner i disse gjennomføringene. Det er derfor
først ved senere PISA-undersøkelser vi kan se om den observerte endringen
representerer en positiv trend (…)».
Det er altså ikke mulig å si at det har skjedd noen klar endring – bortsett fra i Høyres argumentasjon. 2003- undersøkelsen ble brukt for å vise hvilke skandaløse resultater Arbeiderpartiets skolepolitikk førte til. 2015-undersøkelsen – som viser at norske elever har omtrent samme prestasjon som i 2003 – blir brukt til å vise at Høyres skolepolitikk er en glitrende suksess!
Det er altså ikke mulig å si at det har skjedd noen klar endring – bortsett fra i Høyres argumentasjon. 2003- undersøkelsen ble brukt for å vise hvilke skandaløse resultater Arbeiderpartiets skolepolitikk førte til. 2015-undersøkelsen – som viser at norske elever har omtrent samme prestasjon som i 2003 – blir brukt til å vise at Høyres skolepolitikk er en glitrende suksess!
Påstand 3: «flere gjennomfører videregående
skole»:
I følge
SSB er forbedringen fra 2015 til 2016 på 0,4 prosentpoeng. Det betyr jo
sjølsagt at det er flere som gjennomfører – men det er vel ikke akkurat noen
glitrende suksess?
Stensland
avslutter med «Alternativet til Høyres
kunnskapspolitikk nå er en allianse mellom Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet som vil snu opp ned på kunnskapsskolen».
Vi kan
jo håpe at Høyres katastrofale skolepolitikk nærmer seg slutten – men forrige
gang SV hadde kunnskapsministeren videreførte de (dessverre) bare
Høyre-reformen «kunnskpsløftet».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar